
Площадът на Свободата в центъра на Русе е оформен след Освобождението. Преди това на негово място е имало турско гробище и джамия. Когато е взето решение да се издигне Паметник на Свободата на това място, новият център на града все още се оформя като такъв. Паркостроителите Рихард Нойвирт и Фердинанд Холобер създават невиждана дотогава градска градина с палми, кактуси, бананови храсти, японски ябълки и други екзотични растения. В средата на градината се издига Паметникът на Свободата. Той е проектиран в началото на XX в. от италианския скулптор Арнолдо Цоки (Арналдо Дзокки), а е изработен от Георги Киселинчев. Статуята на върха представлява фигура на жена, която държи меч в лявата си ръка, сочейки в дясната посока, откъдето са дошли освободителите. Единият от двата бронзови лъва при основата разкъсва с уста робските вериги, а другият пази Меча и Щита на Свободата. На пиедестала има релефни изображения на опълченски сцени. Текстът на главния надпис гласи: “На поборниците и опълченците, които са взели участие за Освобождението на България през 1876-1877г.” Градината се краси и от четири фонтана. Най-незабележимо и в същото време най-интересно е малкото фонтанче, с фигура на мъж здраво стиснал грамаден змей с широко разтворена паст, от която блика вода. Това е най-старият фонтан в градината – от 1926 г., изработен от скулптура Владимир Владимиров.


В края на площада, до Доходното здание, е сградата на фабриканта Андреа Тюрийо, построена през 1897 г. от италианския архитект Нино Росети. Известно време е хотел “Булевард”, а през 1902 г. Тюрийо я продава на братя Равенски от Тетевен. На приземния етаж те правят сладкарница “Тетевен”, която просъществува до началото на 90-те години. На горните етажи се е помещавал “Гранд Хотел Тетевен”. Срещу паметника, зад градинката с кафенетата е къщата, където за първи път е прожектирано кино в България. Старите русенци помнят и лятното кино „Олимпия”, на мястото на сегашната поща, както и цирка, който разполагал шапитото си на мястото на сегашната Съдебна палата.

Едва ли има русенец, който може да си представи своя роден град, без великолепната фасада на Доходното здание! На 11 октомври – в далечната 1896 г., Русенският общински съвет взема решение да се отпусне терен за театрална сграда в центъра на града и обявява конкурс за нейния проект. Тогавашният кмет Георги Михайлов формулира решението на съвета така: “Безплатно отстъпеното място е предназначено за едно приходно здание за българските народни училища.” Предназначението на “Приходното” или както по-късно е наречено “Доходното здание” трябвало да бъде задоволяване на редица културни и обществени нужди, а приходите от наемите – да отиват за подпомагане на училищата в града. Обявеният скоро след това конкурс за проект на бъдещата сграда, печели планът “Voila une idee” ( Ето една идея ) на виенския архитект Петер-Паул Бранк. От страна на общината строежът се поверява на арх. Георг Ланг, а от страна на предприемача Гатю Цонев – на арх. Франц Щолц. Така се пристъпва към строежа на един от бъдещите символи на най-европейския град на България. Красивата изящна фасада, издържана в стил “неокласицизъм”, е същински архитектурен образец по онова време.Всички архитектурни форми, орнаменти и статуи са каменни. Особено красиви и впечатляващи са седемте фигури, извисяващи ръст на покрива. Те символизират изкуството, науката, земеделието, занаятите, търговията, отбраната и свободния полет на духа. Най-отгоре е символът на търговията – Меркурий. Тук на 27 декември 1901 г. и на 8 януари 1902 г., се играе пиесата „Парижкият вехтошар” от Едмон Бризбар и Еужен Ню, която всъщност се приема за първата постановка на русенския театър в Доходното здание. Ето защо, историята на сградата, всъщност до голяма степен е историята и на Русенския драматичен театър, който и до днес продължава да се приютява тук.




Сградата е построена през 1900-1901 г. от Протестантската общественост в България. Плановете били да бъде използвана като немско протестантско училище, сиропиталище и детска градина. Проектът на 4-етажния паметник на културата е дело на архитекта Удо Рибау и инж. Тодор Тонев, а архитектурният стил е еклектичен, комбиниращ елементи от стиловете неокласицизъм и неоготика. Немското училище е тържествено открито на 5 октомври 1905 г., а през 1909 г. се преобразува в бизнес гимназия. В края на Първата световна война, на 28 септември 1918 г., училището е конфискувано от българските власти, понеже е било германска собственост. Въпреки че сградата е с щети от румънски артилерийски огън, тя е реконструирана след войната и използвана за френска мъжка гимназия, а след това и за държавен университет по технологиите (сега Русенски университет) и накрая за музикална гимназия. Една от най-интересните зали е молитвената, която е със собствен олтар, по-късно използвана за концертна зала с много добра акустика. През 1973 г. е обявена за паметник на културата. Сградата е изоставена, след като е пострадала от земетресението в Стражица от 1986 г. През април 2007 г. е закупена от местните предприемачи братя Бобокови, които възнамеряват да я използват като музей за частната си колекция.

Едни от първите здания край Площада на Свободата са кокетните двуетажни сгради отляво на ул. „Александровска”. Ъгловата сграда с часовника, с която започва редицата им, е някогашната банка „Гирдап”. Акционерно спестително дружество “Гирдап” е първата частна банка в България, основана през 1881 г. в Русе. По време на своето съществуване “Гирдап” е една от двете големи български банки с предимно местен частен капитал, наред с Българска търговска банка. Закрита е през 1925 година, но сградата й е една от забележителностите на града. Сградата на банката е построена през 1896г. Надстрояването с втори етаж е извършено през 1913г по проект на инж. Тодор Тонев. В момента сградата се използва от Сметната палата. Обявена е за паметник на културата и определена за “Европейско наследство”. Сградата на “Гирдап” е най-честото място за среща на русенци, наричано често “Часовникът”.

Първоначалният замисъл е сградата да се използва като резиденция на княз Александър I Батенберг, затова и до днес се нарича Дворецът Батенберг. Сега в тази сграда се помещава Регионалният исторически музей. Това е най-старата сграда в град Русе в неокласически стил и първата административна сграда в България след Освобождението. Намира се на площад Александър Батемберг – старият център на град Русе. Построена е през 1882 г. по проект на виенския архитект Фридрих Грюнангер, същият, който извършва преустройството на някогашния конак в княжески дворец в София. На това място е било Вилаетското управление на Русчук, разрушено по време на Руско-турската освободителна война. Именно в този период тази част на града е централна за Русе и като такава съсредоточава сгради с административни функции. Противно на една от популярните версии, това не е резиденцията на младия княз Александър Батенберг, въпреки нарицателното название, което получава сградата. В периода от 1892 до 1948 г. сградата се използва за Окръжно управление на града. Тази функция е в съчетание с разположението на стария турски затвор точно зад сградата (той е съборен отдавна). До 80-те години на ХХ век там се помещава и Русенският окръжен съд, а след това е отдадена за нуждите на Регионалният исторически музей в град Русе. След продължително вътрешно преустройство и възстановителни работи по фасадата на сграда, през 2007 г. тя е открита напълно обновена.

Регионалната библиотека „Л. Каравелов” се помещава в сградата, строена през 1911 г. за първата в България Търговско-индустриална камара по проект на завършилия архитектура в Париж през 1893 г., арх. Никола Лазаров (1872 – 1942). Сградата се отличава с централен цилиндричен обем с характерни за проектите на арх. Лазаров барокови форми и богата украса както в екстериора, така и в интериора с лаврови листа, перли, розети. Главният вход е на самия ъгъл на двете улици. От 1912 до 1948 г. зданието се използва за нуждите на Търговско-индустриалната камара в града, а през 50-те години на ХХ век то се обитава от ръководството по строителството на Моста на дружбата (Дунав мост). След това там се настанява Регионалната библиотека, за която по-късно е направено по-съвременно в архитектурен стил допълнение на изток от старата сграда. Новата част на Библиотеката е открита на 23 май 1970 г., в чест на празника на славянските просветители. Проектът е на арх. Петко Иванкин от Русе, а проектът на обзавеждането е дело на арх. Камен Георгиев от София. Новото крило е долепено до старата сграда, създавайки един от най-модерните библиотечни комплекси в България. На приземния етаж има зала за културни изяви и масови мероприятия с около 350 места, деветметрова сцена и кинокабина. През септември 2007 г. Европейската комисия присъжда на “Знак за европейско наследство”, сложен на фасадната стена. Сградата на Русенската регионална библиотека е една от най-значимите паметници на културата в Русе. В интериора преобладава гипсова декорация, изпълнена по проект на автора. Стълбището е каменно, вито, с ажурен железен парапет, с герба на търговията. Входът е обогатен с йонийски полуколони и е подчертан от масивен балкон с балюстрада, а корнизът образува арка, под която е монтиран часовник.


Сградата е построена през 1911 г. и е била предназначена за магазини и банка на русенските братя Бъклови, известни банкери и търговци на сметачни машини. Банката се е наричала “Кредитно-търговска популярна банка”. Автор на архитектурния проект и ръководител на строежа е инж. Геро Геров. На първия етаж е била разположена банковата зала, осветена директно през вътрешен двор. Около залата са били наредени търговски кантори. Изключително е стълбището, построено извън обема на главната сграда, но долепено до нея. Сградата е преустроена и до 1960 г. се е използвала за мебелен магазин, а около 1970 г. – за магазин “1001 стоки”. Възстановителните работи са изпълнени по проект на арх. Петър Петров. В настоящия момент сградата е магазин за канцеларски материали – “Office 1 Superstore”

Русе, ансамбъл по централната улица „Александровска” – Жилищно-търговската сграда на братя Папаманоли, построена през 1897 г. по проект на арх. Едвин Пиетрицки. Следва банката на Бурови , сторена 1912 г. по проект на арх. Янович. В края на 19 век централната част на града се оформя като единен архитектурен ансамбъл, фасадите на който са украсени с еркери, балкони, колони, пиластри, арки, скулптурни фигури, бюстове, монограми и гербове. Покривите са от галванизирана цинкова или медна ламарина, завършващи с кулички, ветропоказатели, гръмоотводи и красиви парапети. Почти всяка сграда има мансарда. Тези особени архитектурни предпочитания, които отличават Русе от другите големи български градове по това време, могат да се обяснят с предпочитанията на космополитната общност, която живее в него, с постоянното пребиваване на чуждестранни търговци, банкери и фабриканти. След Освобождението в Русе има 14 консулства, много русенци учат в чужбина и се връщат в родния град с предпочитания към европейските архитектурни стилове.

Русе, „Ла Бутика” – търговската къща на Елиезар Канети, дядо на нобеловия лауреат за литература Елиас Канети, строена през 1898г. В стария Русчук Елиас Канети за първи път изпитва и магията на книгите. Неговата майка чете извънредно много, по собствените му думи – литературите на културните езици, които тя владеела, се били превърнали в същност на живота й. На голямото черничево дърво в двора на родния си дом тя е прочела много от книгите на младостта си и по-късно с гордост показва това дърво на сина си. Майката разкрива пред момчето всички светли и тъмни страни на човешкия дух, говори му за Шекспир и Стриндберг и то я следва въодушевено в мислите й. Така у Канети още в Русчук се събужда „неутолим копнеж по буквите“, който през годините на следването във Виена ще прерасне в истинска страст за четене и събиране на книги, в „мания за универсалност“, както той я нарича. През 1981 г. Елиас Канети получава Нобеловата награда за литература за цялостното си творчество, характеризиращо се с далновидност, идейно богатство и художествена мощ. Прочути са думите му: „Всичко, което преживях по-късно, вече ми се бе случило в Русчук“. В чест на писателя родният му град Русе учредява през 2005 г. националната литературна награда „Елиас Канети“. По време на първата международна конференция в България (1992), посветена на творчеството на писателя, в Русе се учредява Международно дружество „Елиас Канети“. Сградата, в която е живяло семейство Канети преди изселването си от Русе, е запазена. Днес търговската сграда на фамилията се използва от Дружеството под името Дом Канети. По повод 100-годишнината от рождението на писателя в Русе през 2005 г. е открита паметна плоча на едноименния площад „Елиас Канети“, а Професионалната гимназия по икономика и управление приема името на нобелиста.

На 1 октомври през 1891 г. в град Русе е учредено първото българско застрахователно дружество – „България”. Имало е свои клонове в София и другите градове на страната, както и представителства в Цариград, Берлин, Солун, Скопие, Велес, Битоля, Охрид, Париж, Атина, Пирея, Лондон, Александрия, Чикаго, Амстердам и Мадрид. Практикувало e всички видове застраховки. „България” е било най-старото и най-стабилно застрахователно дружество, което от основаването си e заплатило на своите застраховани над 6 500 000 000 стари български лева. По проект на Едуард Винтер е построена собствена голяма сграда на ул. „Александровска” в град Русе. Сградата е в стил неокласицизъм с употреба на ризалити и пиластри. Фреските в интериора са от 1901 година на италианския художник Медеа Джовани Пигор. По-голямата част от тях обаче са замазани или унищожени при ползването на помещенията от бившата милиция. Днес сградата е собственост на ДЗИ и е в окаяно състояние.

Къщата на Андреа Тюрио- „Виенската къща“, както са я нарекли русенци, е една от най-красивите къщи в Русе. Завършена е през 1900 г. Материалите били подбирани много внимателно и доставяни по специални поръчки от цял свят. Стаите на салоните са декорирани със стенописи, в стила на Помпейската живопис. Спалните са с ръчно изрисувани тапети. През 1902 г. е закупена от Иван Стоянов – крупен вносител на каменна сол от Румъния. В една от гостните той поставил уникална гарнитура от четири стола и маса за покер, изработени от цели блокове кристална сол. На снимката се виждат монограм с преплетени латински букви IS- Иван Стоянов. През времето на социализма тук беше така наречения “Дом за именуване на новороденото.” По-късно с сградата се настани управлението на “Безмитна зона”. При пропадането на улицата през 90-те сградата получи увреждания, но не фатални. Направиха укрепване на брега и Придунавския булевард, но за къщата не се погрижи никой!

Манастирът се намира в долината на река Русенски Лом, край село Басарбово на 10 километра от град Русе. През 1978 г. е обявен за археологически паметник на културата от местно значение. Светата обител води началото си от периода на Второто българско царство (XII-XIV в.), но най-ранните данни датират от османските данъчни регистри от 1431 г. Най-известният обитател и вечен игумен е Свети Димитър Басарбовски, роден през 1685 г. и прекарал целия си живот в манастира. Още Паисий Хилендарски споменава тази света обител в своята „История славянобългарска“. По времето на Руско-турската война (1768 – 1774) мощите на светеца са пренесени от ген. Иван П. Салтиков в Букурещ и поставени в митрополитската, а днес патриаршеска църква „Свети Свети Константин и Елена“ на 13 юли 1774 г., където те се намират и до днес.

Беленският мост, построен от Колю Фичето се смята за постижение на българското възрожденско инженерно-строително и архитектурно изкуство. Намира в североизточния край на град Бяла. Построен е на река Янтра през 1865-1867г по нареждане на валията на Дунавския вилает Мидхат паша. Неговото изграждане се налага заради новото шосе, което свързвало главния град на Дунавският вилает – Русе, със столицата на Османската империя – Цариград. За построяването му полският инженер Людмил Рола, който бил на служба при Мидхат паша, поискал три милиона гроша, а майстор Колю Фичето – най-известният възрожденски майстор строител, се наел да го построи за 700000 гроша, като заложил честта и живота си. Първо майстор Колю Фичето се заел да направи макет от восък, за да изчисли сумата, необходима за построяването на моста. Това е единственият строителен обект, на който майсторът е правил макет. Едновременно с моста в Бяла Колю Фичето построил и църквата “Св. Троица” в град Свищов. За строителството помагали ковачи от Габрово, дърводелци и каменари от Трявна и Дряново, селяни от Бяла. Дължината му е 276м, а ширината 9,5м. Има 13 подпорни стълба и 14 полукръгли свода. В средата се издига колона, на която е поставена мраморна плоча с арабски надпис. Мидхат паша наградил майстора от името на султана с орден “Меджидие”, подарил му 50 хиляди гроша и голямо място в Търново.
Благодаря ви за чудесната статия! Прочетох с голям интерес и научих много. А акварелите ви са възможно най-добрата илюстрация към този текст.
LikeLiked by 1 person
Благодаря Ви много! радвам се, че харесвате акварелите ми!
LikeLike
Reblogged this on vitoshaword.com and commented:
Още един прекрасен пост от новия блог на архитект Belin Mollov, този път за града, в който той е роден – Русе. За целият пост, както и за да се запишете да следвате блога му – моля кликнете на линка най-долу – заслужава си! 🙂
LikeLiked by 1 person